Het Europese project TRAIL is eind vorig jaar gestart. Daarmee levert NLR samen met zes andere partners een constructieve bijdrage aan de next-generation civil tiltrotor, bedoeld om een vliegtuig zowel verticaal als horizontaal te laten vliegen.

Een indrukwekkende ontwikkeling die belooft de luchtvaart milieuvriendelijker te maken, is de next-generation civil tiltrotor (NGCTR) van de Italiaanse vliegtuigbouwer Leonardo: een demonstrator voor een tiltrotor die een vliegtuig in staat stelt om zowel verticaal als horizontaal te vliegen. De ontwikkeling gebeurt in het kader van het Europese programma Clean Sky 2.

TRAIL
Het door de EU gefinancierde project ‘Tilt Rotor nAcelle Innovative technoLogies’ (TRAIL) ondersteunt het initiatief van Leonardo. Het TRAIL-project loopt tot en met 2023 en streeft ernaar om geavanceerde composietmaterialen en een monocoque – een niet ondersteund of verstevigd – composieten motorkap te ontwikkelen via een productieproces waarbij geen gebruik wordt gemaakt van een autoclaaf (een verwarmd drukvat). Het project zal ook lichtgewicht hybride firewalls produceren met beschermende elastomeren coatings. De ontwikkelingen in het project zullen moeten leiden tot aanzienlijke gewichtsbesparing van de behuizing voor de tiltrotor en een vermindering van het aantal frameonderdelen. De inzet van dit soort innovaties zullen productiekosten van vliegtuigen en de algehele milieu-impact van de luchtvaartindustrie verminderen.
Er is een budget toegekend van ruim 6 miljoen euro. Daarvan is 5,2 miljoen euro beschikbaar gesteld door de EU. Het resterende bedrag komt van de zeven partners. Łukasiewicz Reseach Network – Institute of Aviation (ILOT) leidt het TRAIL-consortium. Naast het Poolse onderzoekscentrum zijn de volgende partijen erbij betrokken: Koninklijk Nederlands Lucht- en ruimtevaartcentrum (NLR), het Franse Trelleborg Sealing Solutions (TSS), de Poolse bedrijven Szel-Tech en Metrol, het Tsjechische LA composite en de universiteit Politecnico Di Milano uit Italië (POLIMI).

Rol NLR
NLR heeft een diverse rol binnen het TRAIL-project. Behalve verantwoordelijk voor het ontwikkelen van innovatieve, hittebestendige oplossingen via BMI-vacuüminfusie – Bismaleimide (BMI) voor die delen van de motorkap die worden blootgesteld aan hoge temperaturen – brengt NLR kennis in die tijdens eerdere projecten al naar voren is gekomen. Voorbeelden daarbij zijn het project HiTeC voor het vervaardigen van composietstructuren op hoge temperatuur, CANAL met focus op productie van niet-conventionele laminaten en SuCoHS met focus op duurzame en kostenefficiënte hoogwaardige samengestelde constructies met hoge eisen aan temperatuur en brandwerendheid.

Clean Sky
Clean Sky Joint Undertaking is een publiek-private samenwerking van de Europese luchtvaartindustrie en de Europese Commissie. Clean Sky is het grootste Europese onderzoeksprogramma dat innovatieve, geavanceerde technologie ontwikkelt om CO2, gasemissies en geluidsniveaus van vliegtuigen te verminderen. Het programma richt zich op het ontwikkelen van nieuwe en milieuvriendelijker luchtvaartproducten. Op dit moment loopt het programma Clean Sky 2 met een budget van vier miljard euro waarvan 1,8 miljard euro afkomstig is uit het programmabudget van Horizon 2020. De resterende 2,2 miljard wordt gefinancierd door industriële partners.

Leonardo Next-Generation Civil Tiltrotor (bron: EU Clean Sky Program)