Samen met de Universiteit van Twente (UT), Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) en ARN werkt het NLR aan een lichtgewicht auto-onderdeel voor een betaalbare, Russische bedrijfswagen. Het composieten onderdeel wordt ontwikkeld voor het automobielinstituut van een Russische universiteit. Dit instituut (NNSTU) werkt samen met het automerk GAZ dat al miljoenen voertuigen heeft geproduceerd. De bedrijfswagen is bestemd voor de Europese markt.

Het NLR heeft veel kennis en ervaring op het gebied van composieten, lichtgewicht- en recyclebare materialen. In de lucht- en ruimtevaart zijn deze materialen alle lange tijd onderwerp van onderzoek en ontwikkeling. Ook in de autobranche worden lichte en recyclebare materialen steeds belangrijker. Vanwege haar lange kennisopbouw op dit gebied, kan het NLR nu ook de autobranche adviseren.

Het NLR is penvoerder van het tweejarige project en gaat voor NNSTU een lichtgewicht structureel component ontwikkelen dat zware krachten moet kunnen dragen. Het NLR onderzoekt materiaal specificaties, mechanisch eigenschappen en de effecten van inwerking van weersinvloeden. Ook richt het NLR zich op de vormgeving, calculatie en de composietfabricage voor dit onderdeel. Verder ontwikkelt zij een virtueel analysemodel voor de demonstratiefase in het project, produceert het NLR de recyclebare prototypen en voert de full scale testen uit.

Vanuit de Universiteit Twente is de leerstoel Productietechnologie betrokken bij dit project. De onderzoekers houden zich bezig met de ontwikkeling van modellen die zorgen voor een vereenvoudiging van het productieproces van vezel-versterkte (composiet) producten. Hierdoor wordt de drempel verlaagd om composietmaterialen te construeren.

De bijdragen van alle partners hebben als doel: de ontwikkeling van nieuwe oplossingen voor composieten onderdelen voor toekomstige LCV’s (light commercial vehicle). LCV’s hebben een laag gewicht, zijn toch sterk en duurzaam ontworpen volgens de laatste recyclestandaarden. Zo kan de nieuw ontwikkelde auto van GAZ voldoen aan de Europese eisen.