NLR heeft in opdracht van Kawasaki de Ninja 400 motorfiets laten testen in de Duits-Nederlandse Windtunnels-DNW in Flevoland. Het ging hierbij om de race-variant van de onlangs geïntroduceerde Kawasaki 400cc klasse motor. Het team Motoport Kawasaki neemt met deze motor en de coureurs Scott Deroue en Robert Schotman deel aan het ‘WK Supersports 300′. Deroue staat momenteel 4e in het klassement. Het doel van de test was te onderzoeken welke aerodynamische verbeteringen aan de motor mogelijk zijn, waardoor de luchtweerstand vermindert en de motor een hogere snelheid bereikt op de racebaan. NLR heeft het Kawasaki-team begeleid bij het bepalen van mogelijke aerodynamische aanpassingen en bij de test in de windtunnel.

Tijdens de test in de LST lage snelheidswindtunnel hebben de experts gekeken naar de ‘drag’ of luchtweerstand van de motorfiets en naar de totale drag van de motorfiets met rijder. Ze onderzochten verschillende configuratie-veranderingen van de motor en keken ook naar de houding van de coureur. De windbelasting op de motor werd gemeten door middel van een balans in de vloer van de windtunnel. Deze motor werd geïnstalleerd op een zogenoemde ‘splitter plate’, een verhoging die dient om de motor uit de turbulente grenslaag bij de tunnelwand te plaatsen, om zo een homogene aanstroming van de wind te realiseren. Ze testten motor en coureur tot een snelheid van 200 km per uur, de maximale snelheid van de motorfiets.

Kawasaki 400cc class in Low-Speed Tunnel (LST)

DNW beschikt over meerdere windtunnels waarmee verschillende windsnelheden kunnen worden bereikt. De LST windtunnel was zeer geschikt voor deze test, omdat het een aerodynamische windtunnel is waarmee de maximale motorsnelheid bereikt kan worden en omdat het de juiste afmetingen heeft om er een motorfiets op ware grootte in te kunnen plaatsen. Bovendien staat de windtunnel in Nederland, wat handig is voor Kawasaki dat het hoofdkantoor in Hoofddorp heeft.

De windtunnels van DNW zijn primair gericht op het testen van vliegtuigmodellen, die in veel gevallen door NLR zelf worden gemaakt in de vliegtuigmodel-werkplaats. De windtunnels en de kennis op het gebied van windtunneltesten kunnen echter ook gebruikt worden voor andere sectoren, waaronder de sportsector. Zo hebben in het verleden wielrenners, schaatsers en bobsleeën in de LST- windtunnel gestaan.

De huidige standen ‘Supersports 300’-race zijn te vinden op, onder het kopje WorldSSP300.