Eind november vond de 9e bijeenkomst plaats van het International Forum for Aviation Research (IFAR). Deze jaarlijkse IFAR-top vond plaats in Moskou, ter gelegenheid van de viering van de 100e verjaardag van het Zhukovsky Central AeroHydrodynamic Institute (TsAGI).
 
IFAR, een wereldwijd netwerkplatform dat 26 luchtvaartonderzoeksorganisaties verenigt, houdt zich bezig met uitdagingen die de nationale grenzen overschrijden, zoals emissies, geluid, veiligheid, beveiliging en efficiënte operaties.

Het snelle tempo van technologische en ‘disruptive’ ontwikkelingen, gekoppeld aan de diversiteit van zakelijke uitdagingen voor de luchtvaartgemeenschap, waren terug te vinden in het programma van de IFAR-top. De belangrijkste technische onderwerpen waren Urban Air Mobility (UAM) en Hybrid Electrical Propulsion. Urban Air Mobility is gericht op het verkennen van de ontwikkeling van laagvliegende systemen voor bemande en onbemande vliegtuigen in stedelijke omgevingen. Tijdens de top richtten de deelnemende leden zich op bruikbaarheid, veiligheid, integratie in luchtruim en technische uitdagingen met betrekking tot deze nieuwe (bemande of onbemande) vliegtuigen. Het tweede thema Hybrid Electrical Propulsion gaat rechtstreeks in op de duurzaamheid van de luchtvaart, die van groot belang is voor de klimaatuitdagingen waarmee de wereld wordt geconfronteerd.

Naast technische kwesties wisselden de mondiale luchtvaartleiders ook gedachten uit over Human Resources-gerelateerde onderwerpen, zoals ‘Jongeren aantrekken voor luchtvaart’ en ‘Empowerment van werknemers in het begin van hun carrière’.

De volgende IFAR-top zal plaatsvinden in september 2019 in Amsterdam, ter gelegenheid van het 100-jarig jubileum van NLR.

Voor meer informatie: www.ifar.aero