Onderzoeksinstellingen vanuit de hele wereld waren in september op bezoek bij NLR om te spreken over het thema: ‘Zero Emission Aviation in 2050’. Voor de tiende keer waren zij bij elkaar. Het jubileum bood een vertrouwde setting voor een intensieve bijeenkomst waar open werd gesproken over gedeelde doelstellingen en ambities.

Vliegen is nog altijd populair. Volgens ICAO heeft de commerciële luchtvaart in 2018 wereldwijd ruim vier miljard passagiers vervoerd. Een groei van 6,1% ten opzichte van het jaar ervoor. De emissies van vliegtuigen die bijdragen aan de klimaatverandering zijn daarmee een serieuze uitdaging die vragen om radicale innovaties.

Emissievrije luchtvaart
Het International Forum for Aviation Research (IFAR) kwam dit jaar voor de tiende keer bijeen in Nederland. Op uitnodiging van het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum kwamen 17 leden – met 48 vertegenwoordigers – van maandag 23 tot en met 26 september naar Amsterdam om te spreken over het gezamenlijke streven naar een emissievrije luchtvaart uiterlijk in 2050.

Verleden, heden en toekomst kwamen tijden de vierdaagse top aan bod: behaalde resultaten en ervaringen werden tussen de IFAR-leden uitgewisseld. Huidige projecten en uitdagingen voor de toekomst werden besproken. Dat daarbij ook samenwerkingsverbanden aan bod kwamen spreekt voor zich. Of het nu gaat om energiedragers, geluid of andere emissies, de uitdagingen voor de onderzoeksinstellingen zijn grensoverschrijdend.

Rondetafelsessies
Op de derde dag van de IFAR-top woonden IFAR-leden, gasten uit de industrie en beleidsmakers twee ‘rondetafelsessies’ bij. De oprichter van IFAR, Prof. Dr. Joachim Szodruch, gaf de aftrap met een uitleg over de globale aanpak van de onderzoeksinstellingen om de transitie van de burgerluchtvaart mogelijk te maken. Daarna bespraken de panelleden hun visie op de toekomst in het kader van het thema ‘zero emission aviation 2050’.

Aan het eerste rondetafelgesprek over R&D ontwikkelingen deden de volgende personen mee:

  • Robert Pearce, Acting Associate Administrator bij NASA
  • Sergey Chernyshev, Chief Scientific Officer bij TsAGI
  • Maartje van der Helm, Head Strategy & Capacity Management bij LVNL
  • Ron van Manen, Head of Unit – Programmes & Operations bij Clean Sky 2 Joint Undertaking
  • Bart de Vries, Co-Chair bij ACARE, de adviesraad voor luchtvaartonderzoek in Europa

Dit leidde tot een interessante discussie met een behoefte die Pearce duidelijk wist te verwoorden: samenwerking. Iedereen aan de tafel was het daar mee eens ondanks de lastige uitdaging dat de luchtvaart nu van bekend terrein overgaat in een nieuwe onbekende fase, zoals Ven der Helm aangaf. Chernyshev beaamde dat en vertelde daarbij over zijn wens om vliegen voor publiek (weer) supersoon mogelijk te maken. Volgens Van Manen zou de industrie zich daar nog niet mee bezig moeten houden maar Pierce benadrukte dat NASA een zelfde ambitie heeft en dat hun programma het ook mogelijk maakt om alternatieve brandstoffen te ontwikkelen.

Het tweede rondetafelgesprek over de regionale verschillen werd gevoerd door een nieuw panel:

  • Hua Jun, Chief Scientist bij CAE
  • Aad Veenman, Voorzitter adviesraad NLR Chairman Advisory Council NLR
  • Richard Emmerink, Directeur Corporate Development bij Royal Schiphol Group
  • Michel Peters, Algemeen Directeur NLR en voorzitter van IFAR 2014-2019

CAE publiceerde onlangs de whitepaper ‘Development of Electric Aircraft’. In de westerse wereld worden dit soort initiatieven ondersteund door het publieke debat zoals over ‘vliegschaamte’. Veenman benadrukte dan ook dat meer de verbinding met de samenleving moet worden opgezocht. “Vergeet de stem van het publiek niet”, zei hij. Volgens Hua speelt die discussie niet zozeer in China. Het groeiende aantal vluchten en passagiers zijn de voornaamste reden voor CAE in hun ambitie om elektrisch te vliegen.

Toen het in de discussie over samenwerking ging, benoemde Hua dat IFAR daar een ideaal platform voor is. Dus over de grenzen heen kijken. Peters gaf daarbij aan dat hij ook buiten de grenzen van de luchtvaartsector wil kijken: “Nederland moet het tempo opvoeren. De snelheid naar een emissievrije luchtvaart gaat te langzaam”. Als voorbeeld noemt hij de uitdaging van de energiedrager in vliegtuigen. Voor geschikte oplossingen spelen ook partijen buiten de luchtvaartsector een belangrijke rol.

IFAR 2020
Tijdens de top in Amsterdam is een nieuw IFAR Leadership Team aangesteld: TsAGI is vanaf heden de voorzitter en NRC is vicevoorzitter. In deze samenstelling nodigt NRC het internationale gezelschap uit de 26 landen uit om volgend jaar naar Canada te komen. Daar zal de 11e IFAR-top in Ottawa van 2 tot en met 5 november in 2020 plaatsvinden.

Ben je benieuwd naar de visie over de toekomst van de luchtvaart volgens de verschillende onderzoeksinstellingen? Klik op de onderstaande oranje icoontjes en bekijk de interviews.