Vandaag wordt op de Paris Air Show door het Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) en het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) een samenwerkingsovereenkomst ondertekend op het gebied van Fiber Reinforced Composites.

Doel van de samenwerking is om zo op een efficiëntere manier methoden te ontwikkelen voor het ontwerp, ontwikkeling en productie van lichtgewicht structuren voor de sectoren luchtvaart en transport, met als doel bij te dragen tot de vermindering van het brandstofverbruik en de bijbehorende CO2-uitstoot.

Van onderzoek naar prototype
Binnen deze overeenkomst zullen DLR en NLR gezamenlijk pre-competitieve onderzoeksprojecten uitvoeren, contracten voor derden uitvoeren en wederzijds gebruik maken van elkaars faciliteiten en algemene infrastructuur op het gebied van productietechnieken voor vezelversterkte composieten en simulatietechnieken. Beide partners bezitten en exploiteren uitgebreide faciliteiten voor de ontwikkeling van composieten door tape laying, fiber placement en resin infusion.

De focus van de samenwerking zal liggen op het gebied van geautomatiseerde fiber placement / tape laying technieken, robot ondersteunde fabricageprocessen, verwarmingstechnieken en procesbewaking, resin transfer moulding en virtuele productie.

DLR en NLR hebben een langdurige partnerrelatie. Grote samenwerkingsactiviteiten zijn de Duits-Nederlandse Windtunnels (DNW) en AT-One, de ATM Research Alliance.

DLR-NLR Signing the Memorandum of Understanding

DLR en NLR tekenen MoU overeenkomst