Ten behoeve van Speciaal-Bewijs van Luchtwaardigheid (S-BvL)
De RPAS technische keuring vindt plaats aan de hand van technische eisen (AS-RPAS2) van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Deze kunt u onderaan deze pagina downloaden. Elk RPAS toestel wordt individueel gekeurd, ook als een toestel van hetzelfde type al eerder is goedgekeurd.
De RPAS technische keuring bestaat uit een documentatiecheck, een grondinspectie en een vluchtinspectie.
Welk toestel moet worden gekeurd?
Voor een toestel dat is ontworpen door een bevoegd ontwerper (DOA) en is gebouwd door een bevoegd fabrikant (POA) kan in Nederland een type certificaat worden aangevraagd. Voor toestellen tot 150kg is dat vrijwel nooit het geval, daardoor moet ieder toestel een individuele keuring ondergaan.
![]() |
Documentatiecheck U dient de documentatie aan te leveren waarin de technische gegevens van de RPAS worden beschreven en hoe er wordt omgegaan in noodsituaties. In veel gevallen kan de fabrikant deze informatie aanleveren. Het is de verantwoordelijkheid van de aanvrager om alle benodigde informatie in de juiste vorm aan te leveren. NLR zal u na aanmelding voorzien van een vragenlijst met wat er in de technische documentatie moet zijn beschreven, u dient deze vragen te beantwoorden en checkt daarmee gelijk of alle noodzakelijke informatie aanwezig is. |
![]() |
Grondinspectie Het RPAS toestel wordt geïnspecteerd en beoordeeld aan de hand van vastgelegde technische eisen. Het RPAS toestel moet dusdanig zijn gebouwd dat het bestand is tegen de verwachte condities die tijdens de operatie kunnen voorkomen. Naast de mechanische kant, komen bij de inspectie o.a. motor, energievoorziening, data link en elektronica aan bod. |
![]() |
Vluchtinspectie Tijdens testvluchten moet duidelijk worden of het RPAS toestel voldoet aan de technische eisen die niet kunnen worden geverifieerd uit de documentatie of door middel van een inspectie op de grond. Hierbij worden alle mogelijke vliegmodes en noodscenario’s uitgevoerd en beoordeeld. Het vluchtdeel van de keuring wordt uitgevoerd door opdrachtgever, onder toezicht van het NLR. Opdrachtgever mag dit slechts doen als is vastgesteld dat hij over voldoende vliegvaardigheid beschikt (of door het kunnen tonen van een RPA-L of het kunnen onderbouwen van vliegvaardigheid). Het NLR is op geen enkele wijze aansprakelijk voor enige schade die voortvloeit uit handelingen van opdrachtgever tijdens het uitvoeren van deze vliegtest. Evenmin is NLR aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit een technisch mankement aan het toestel op het moment van het uitvoeren van de vliegtest. Opdrachtgever vrijwaart het NLR voor aanspraken van derden die voortvloeien uit handelingen van opdrachtgever of uit een technisch mankement tijdens het uitvoeren van de vliegtest. |
![]() |
Kosten € 2.200 (excl. BTW) per toestel. Wanneer u meerdere toestellen van hetzelfde type op hetzelfde moment aanbiedt kan NLR efficiënter werken en een lager bedrag in rekening brengen. Ook als het gaat om een niet complex toestel waar het NLR al bekend mee is, en u al eerder een technische keuring door het NLR heeft laten uitvoeren, kunnen wij een korting per toestel in rekening brengen. Mochten grote aanpassingen aan het toestel en een nieuwe afspraak nodig zijn dan zullen wij mogelijk extra kosten in rekening brengen. Dit vindt plaats in afstemming met de aanvrager/eigenaar. Zie de kosten structuur in het aanmeldingsformulier. |
![]() |
Bestel Technische beoordeling RPAS Technische beoordeling 1x item Document Check Technische beoordeling 1x item Ground inspection Technische beoordeling 1x item Flight Inspection |
![]() |
Locatie NLR Nederlands RPAS Test Centrum (NRTC), Marknesse-Flevoland. |
![]() |
De inschrijving van uw RPAS en de S-BvL vergunning kunt u voltooien bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Meer informatie: ILT |
![]() |
Datum: Neem hiervoor contact met ons op en stuur het ingevulde aanmeldingsformulier mee. We stellen de datum voor de grond en vluchtinspectie samen in overleg vast. |
Wordt mijn toestel wel goedgekeurd?
NLR kan op voorhand niet aangeven of uw toestel wel of niet goedgekeurd zal worden. Belangrijk is dat alle onderdelen en de bedrading geïnspecteerd kunnen worden. Wanneer dit niet het geval is zal de fabrikant moeten aantonen dat het specifieke toestel aan de technische eis voldoet. Voor sommige fabrikanten is het afgeven van dergelijke verklaring een probleem, lees daarover ook onze Veelgestelde vragen over technische keuringen.
NLR heeft positieve ervaringen met de volgende fabrikanten en type toestellen. Dit wil niet zeggen dat andere toestellen niet technisch te keuren zijn: Aerialtronics ATX4 en ATX8; Aibotix X6; Align T-REX modellen; Ascending Technologies Falcon 8; Avular Precisionscout; DJI S-series, Matrice series, Phantom series en Inspire series; HEIGHT TECH HT6, HT8 en INSPECTOR-S; Precision Hawk Lancaster; Smartplanes Freya, Trimble UX5, Mikrokopter Quadro en Octo; RIEGL RiCOPTER; Sensefly eBee en Albris.
In sommige gevallen heeft NLR modificaties en/of statements moeten voorstellen. Professionele zelfbouw-toestellen kan NLR ook keuren.
Software updates
Tijdens de keuring worden de soft- en firmware versies genoteerd. Omdat na de keuring het toestel een S-BvL krijgt mag u uw toestel niet meer updaten, immers de configuratie veranderd dan. Indien dit toch noodzakelijk blijkt, is het S-BvL niet meer geldig en dient er een herkeuring plaats te vinden door een erkende keuringsinstantie zoals het NLR.
Periodiek organiseert het NLR herkeuringsdagen voor RPAS toestellen met een S-BvL waarvan de software en/of firmware geüpdatet is. Voor deze herkeuring wordt een slot van twee uur gereserveerd waarin de software updates worden geverifieerd doormiddel van een grondinspectie en testvluchten.
Indien u uw toestel wilt opgeven voor een herkeuring naar aanleiding van een software update kunt u contact met ons opnemen via dronecentre@nlr.nl.
De kosten voor een herkeuring na een software update bedragen €375 (excl. BTW) voor toestellen waarbij de initiële technische keuring door het NLR is uitgevoerd. Indien er RPAS gerelateerde problemen ontstaan tijdens de vluchten en de herkeuring niet binnen de gestelde 2 uur kan worden afgerond, dan worden er mogelijk aanvullende kosten in rekening gebracht.