EU regelgeving en vlieger
EU Regelgeving en de vlieger
De eisen die aan de vlieger worden gesteld zijn afhankelijk van het risico van dat de vlucht oplevert.
Categorie open
OPEN A1: Drone tot 250 gram.
Hiervoor heeft u geen vliegbewijs nodig.
OPEN A1/A3: Drone zwaarder dan 250 gram tot maximaal 25 kg.
Hiervoor heeft u (minimaal) het vliegbewijs OPEN A1A3 nodig.
Dit vliegbewijs kunt u aanvragen nadat u in een EU land bij een erkende organisatie succesvol een (online) theoretische toets heeft gemaakt. Deze theoretische toets bestaat uit 40 meerkeuze vragen waarvan u er 30 goed moet hebben. Het vliegbewijs is in de aangesloten EU landen geldig.
Het niveau van de online training en online toets kan verschillen per aanbieder, dat geldt ook voor de kosten. In sommige landen verzorgt de overheid dit (soms kosteloos), in Nederland is dit uitbesteed aan (commerciële) bedrijven die hiervoor kosten in rekening moeten brengen. Als u examen heeft gedaan bij een Nederlandse instantie kunt u het vliegbewijs aanvragen bij de RDW.
Het gewicht van de drone bepaalt welke afstand u moet aanhouden tot mensen en wegen, woonwijken etc. Bij drones zwaarder dan 500 gram is de minimale afstand 150 meter.
OPEN A2: Drone tot 2 kg en dichter bij mensen.
Hiervoor heeft u het vliegvaardigheidsbewijs OPEN A2 nodig, dat u kunt aanvragen nadat u het vliegbewijs OPEN A1A3 heeft behaald. Voor de subcategorie A2 moet er, na het behalen van vliegbewijs van A1A3, nog een aanvullende theorie test worden gedaan bij een erkende instantie. Bij de aanvraag moet de vlieger tevens zelf verklaren te kunnen vliegen. Hiervoor is geen praktijk opleiding of praktijk test nodig.
Ook hier geldt dat het vliegvaardigheidsbewijs geldig is in de aangesloten landen en zowel theoriecursus met examen als aanvraag daar mogelijk is. Naast variatie per aanbieder in niveau en kosten, kan ook de vorm (online of fysieke aanwezigheid) variëren.
De minimale afstand tot mensen mag dan van 150m naar 50m. Te zijner tijd wordt uitbreiding naar 4kg verwacht en afhankelijk van drone en vlieghoogte een kortere afstand tot mensen.
NLR en Vliegbewijs OPEN.
NLR is aangewezen als één van de opleidingsinstellingen voor de onbemande luchtvaart. NLR kan daardoor het examen voor de vliegbewijzen voor OPEN afnemen, maar biedt dit vooralsnog alleen aan als onderdeel voor de opleiding voor vliegen in de zwaardere categorie SPECIFIC.
Het onderzoeksinstituut NLR was al erkend opleider voor het drone brevet RPA-L, niet alleen voor de populaire klasse “rotary wing toestellen van 4 tot 25kg”, maar voor alle types (rotary wing, fixed wind), zowel tot 25kg als van 25 tot 150kg. Ook in de toekomst zullen wij ons richten op het hogere segment van deze professionele sector.
Mocht u alleen het vliegbewijs OPEN A1/A3 of vliegvaardigheidsbewijs OPEN A2 wensen, dan kunt u contact opnemen met één van de commerciële opleiders.
Categorie specific
Er is geen standaard vliegbewijs of brevet voor de categorie SPECIFIC. De operator is ervoor verantwoordelijk dat de vlieger de vlucht veilig kan uitvoeren en daarmee voor de opleiding van de vlieger. De eisen die hieraan worden gesteld zijn sterk afhankelijk van het risico van de vlucht.
Naast het niveau van het vliegbewijs A1/A3 of vliegvaardigheidsbewijs A2 zal een aanvullende opleiding nodig zijn. De lesstof, het niveau en ook de vereiste onderbouwing door de exploitant is afhankelijk van het risico dat volgt uit de risico analyse. Afhankelijk van het risico niveau kan de exploitant dat zelf de opleiding en het lesmateriaal verzorgen of dit uitbesteden, bij hogere risico is controle door een ‘competent third party’ nodig.
De opleiding is maatwerk. Hierbij heeft de vlieger, naast theoretische kennis van het vliegen en een praktijk opleiding voor het vliegen ook kennis nodig van de Europese regelgeving voor drones (met o.a. STS, PDRA en SORA methodiek).
Op dit moment (begin 2021) zijn overheden en luchtvaartautoriteiten nog volop bezig om de regels inhoudelijk in te vullen en EU-breed te harmoniseren. In veel gevallen zijn de inhoudelijke eisen (en bewijsvoering) aan vlieger, operator en drone nog onduidelijk. Om die reden is het nog niet mogelijk een opleiding te verzorgen die EU-breed voldoende bewijsvoering voor acceptatie garandeert.
Categorie certified
Deze eisen moeten nog worden vastgesteld door de overheid.