Hieronder treft u een overzicht en korte beschrijving aan van de PPS projecten die in 2020 met aanwending van de TKI-toeslag tot stand zijn gekomen.

Unleash the Potential of SIMulation (UPSIM, ITEA3)

Project partners
Industry (NL): Philips Electronics, Philips Consumer Lifestyle, KE-works, LifeTec Group, Reden, Sioux LIME, Unit040 Ontwerp, In Summa Innovation
Industry (EU): 16 partners (Germany, Sweden, Spain, Denmark)
Research organisations (NL): NLR, RUG en TU/e

Budget en looptijd
Total project budget: 19,784 k€ (EU-contribution: ca. 8 M€)
– Funded by PPS grant: 250 k€
– Cofunding indicated: – / 3,600 k€ (cash / in-kind) >30%
Start, duration: 2020, 3 years
Roadmap(s): AER, Smart Industry

Achtergrond
The world is digitising fast. More and more developments – in industry – are focused on automation of the production.
Automation of production means less operators, while at the same time the amount of information available to monitor the state of the production machines and the quality of the product during production, increases fast. The operators need assistance and production failures must be minimised to support sustainability goals.
Digital twins are a means to help achieve the manufacturing and sustainability goals.

Doelen
The aim of UPSIM is to enable companies to safely collaborate with simulations, in a repeatable, reliable, and robust manner, and for implementing simulation in a digital twin setting as a strategic capability to become an important factor in quality, cost, time-to-market, and overall competitiveness.
The aim of the Dutch consortium is to promote and establish a nation wide innovative approach to digital twins for smart factories.

Thematic KIA
Klimaat en Energie

Technology cluster
Engineering and fabrication

Meerjarenprogramma KIA Sleuteltechnologie
MJP#: 34

Resultaat
Nog niet beschikbaar

Stille propellers voor elektrische vliegtuigen (EFRO)

Project partners
Industry (NL): Kok & Van Engelen, Airborne, Delft Dynamics, Avy, Rotterdam The Hague Innovation Airport
Industry (EU):
Research organisations: NLR, TUDelft

Budget en looptijd
Total project budget: 3.000 k€ (EU-bijdrage ca. 1.200k€)
– Funded by PPS grant: 214,5 k€
– Cofunding indicated: – k€ / 750 k€ (cash / in-kind) 41%
Start, duration: 2020, 3 jaar
Roadmap(s): AER

Achtergrond
Naast het gunstige globale klimaateffect van (hybride) elektrische vliegtuigen hebben ze ook een gunstig lokaal klimaateffect in de vorm van minder fijnstofuitstoot en geluid op en rond de luchthaven. Het motorgeluid is vrijwel compleet verdwenen. De propeller of fan veroorzaakt echter nog veel geluid.
Specifieke propellers voor (hybride) elektrische vliegtuigen zijn nog niet op de markt. Ook voor drones en ‘Urban Air Mobility’-toepassingen zijn de rotors niet specifiek ontwerpen voor optimale prestaties en dus laag energieverbruik en weinig geluid. Bovendien zijn de karakteristieken van een elektromotor anders dan een verbrandingsmotor, waardoor er meer ontwerpvrijheden zijn.

Doelen
Een nieuwe ontwerpmethodologie zal ontwikkeld worden specifiek voor stille elektrische vliegtuigen en drones. Voor een elektrisch vliegtuig en voor een onbemand systeem zal een use case genomen worden om de methodologie te valideren; voor een elektrisch vliegtuig in de windtunnel en voor een onbemand systeem op een vliegend platform. Het resultaat van dit project is een schaalbare en/of modulaire ontwerp- en productiemethode voor stille propellers en rotorbladen.

Thematic KIA
Toekomstbestendige Mobiliteit

Technology cluster
Engineering and fabrication

Meerjarenprogramma KIA Sleuteltechnologie
MJP#: 41

Resultaat
Nog niet beschikbaar