Michel Peters (NLR) en Jaiwon Shin (NASA)NASA en het NLR hebben twee samenwerkingscontracten ondertekend op het gebied van air traffic management (ATM).

Veiligheid vergroten
De ene overeenkomst betreft onderzoek waarbij NASA en NLR gaan samenwerken om congestie in het luchtruim rondom de luchthaven verminderen. Het andere samenwerkingscontract betreft het voorspellen van conflicten op de luchthaven zelf om de veiligheid te vergroten en het luchthavenverkeer te optimaliseren. Dit leidt tot minder vertragingen, brandstofbesparingen en vermindering van geluid en de uitstoot van emissies.

Minder vertragingen
NASA’s associate administrator Jaiwon Shin en algemeen directeur Michel Peters van het NLR ondertekenden de contracten vandaag in Amsterdam. Jaiwon Shin (NASA):  “NASA en het NLR hebben een wederzijds belang bij het optimaliseren van het luchthavenverkeer op de grond. Het onderzoek dat uit deze overeenkomsten voortvloeit, zal helpen om conflicten op de luchthavens te vermijden en leiden tot minder vertragingen en congesties en ook de efficiëntie verbeteren wat een voordeel is voor alle vliegtuigpassagiers.’

Efficiënte operaties
Deze nieuwe overeenkomsten tussen NASA en NLR zullen leiden tot een uitgebreide en intensieve samenwerking in onderzoek. Zowel NASA als het NLR hebben onafhankelijk van elkaar tools en concepten ontwikkeld voor efficiënte operaties in het luchtruim rondom de luchthaven en deze tools en concepten zullen tijdens de nieuwe samenwerkingsovereenkomst worden gevalideerd. Dit gaat onder meer gebeuren met hulp van simulaties en operationele trials met luchtvaartmaatschappijen, luchthavens en  de verleners van luchtvaartnavigatiediensten.

Internationale samenwerking
NASA en het NLR werken al geruime tijd samen op verschillende gebieden, zoals de modellering en simulatie voor de beleving van vliegtuiggeluid. Michel Peters (NLR): “Wij onderkennen de noodzaak van internationale samenwerking om innovaties te realiseren voor de luchtvaart, waardoor wereldwijde interoperabiliteit mogelijk wordt. Deze uitbreiding in samenwerking is een logische stap voorwaarts om nieuwe technologieën te kunnen gaan toepassen in air traffic management.’