Groningen Airport Eelde verwelkomt eerste glijvluchtOp vrijdag 17 februari vond op Groningen Airport Eelde de eerste glijvlucht plaats, ook wel Continuous Descent Approach (CDA) genoemd. Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium (NLR) onderzocht vooraf de voordelen van CDA’s met betrekking tot geluid, brandstofverbruik en emissie-uitstoot.

Een CDA is een landingsprocedure waarbij de vliegtuigen in een glijvlucht de luchthaven naderen. Bij de glijvluchtprocedure hoeven de toestellen minder horizontaal te vliegen, wat brandstof scheelt. De procedure is bovendien aanmerkelijk stiller doordat  kleppen en motoren minder, en pas in een later stadium worden gebruikt. Bovendien vliegt het toestel gemiddeld hoger. Groningen Airport Eelde is de eerste regionale luchthaven in Nederland waar een CDA-landing mogelijk is.

40% geluidsreductie
Het NLR deed een studie voor Groningen Airport Eeelde naar de duurzame status van CDA’s. In deze studie bepaalde het NLR de voordelen van glijvluchten voor vliegtuigtypes die het meest voorkomen op Groningen Airport Eelde. Hieruit kwam naar voren dat geluidshinder bij naderend verkeer tot 40% kan worden beperkt. Het brandstofverbruik kan tot 7% worden verminderd wat inhoudt: minder CO2 uitstoot.

transavia.com is één van de eerste maatschappijen die actief van deze nieuwe landingsprocedure gebruik gaat maken. Groningen Airport Eelde zal daarnaast ook alle andere gebruikers van de luchthaven stimuleren om zoveel mogelijk op deze duurzame manier te gaan landen.

Glijvluchten
Op Airport Amsterdam Schiphol (AAS) wordt al met glijvluchten in de nachtelijke uren gevlogen. Het NLR onderzoekt bijvoorbeeld samen met Luchtverkeersleiding Nederland (NVNL) naar mogelijkheden om deze vluchten voor AAS uit te breiden.