Bismaleimide (BMI) resin system

BMI-2 vacuum resin injection

BMI-2 vacuum resin injection

Het NLR heeft in samenwerking met harsleverancier Raptor Resins succesvol een nieuwe vacuüm hars-injectie methode toegepast waarbij gebruik gemaakt wordt van het zogenaamde Bismaleimide (BMI) hars-systeem.  Deze methode maakt het mogelijk composietconstructies te vervaardigen die hoge temperatuurbelastingen kunnen verdragen. Dit is een Europese primeur, het vloeibare gieten van BMI en zonder autoclaaf uitharden voor het maken van composietconstructies.In het kader van het FP7 EU project ESPOSA werkt NLR met andere Europese partners aan de toepassing van dit BMI systeem gecombineerd met vacuüm hars-injectie voor de fabricage van hoog temperatuur belaste motorkappen (engine cowlings, of nacelles). Daarnaast is het NLR ook betrokken in het FP7 project E-Break waarin samen met Rolls Royce en ons Duitse zusterinstituut DLR gewerkt wordt aan de ontwikkeling van een composiet motoronderdeel.

Het gebruikte harssysteem, genaamd BMI-2, is in de VS ontwikkeld door Raptor Resins in het kader van USAF onderzoek naar reparatie van BMI composieten die voornamelijk in de F22 en F35 worden toegepast. In de VS is deze hars en vacuüm injectiemethode al door een aantal bekende luchtvaartbedrijven getest en wordt het al in de offshore industrie gebruikt.

De toegepaste BMI-2 hars heeft unieke eigenschappen vergeleken met de huidige standaard verkrijgbare BMI harssystemen en baant de weg voor verdere toepassing van hoog temperatuur composieten in bijvoorbeeld gasturbine delen. Ook door de manier van verwerken, die alleen vacuüm en beperkte verwarming vereist, is de methode zeer geschikt voor reparaties aan hoog temperatuur composieten.

De recent afgeronde analyses van het gefabriceerde product laten zien dat de materiaaleigenschappen hiervan voldoen aan de eisen die de luchtvaart en andere hoogwaardige toepassingen hieraan stellen.

Bezoek ook onze Concept en detailontwerp van constructies capability pagina.