NLR en partners hebben in december 2016 een succesvolle vluchtcampagne uitgevoerd voor de Nederlandse kunstwacht. Deze campagne markeert een belangrijke stap voorwaarts in de veilige integratie van op afstand bestuurde luchtvaartuigen, ook bekend als Remotely Piloted Aircraft Systems (RPAS) of drones in de civiele luchtvaart.

Een drone kan de kustwacht ondersteunen bij zoek- en reddingsacties, visserijcontrole, grenscontroles en de veiligheid van de scheepvaart. Om de veilige introductie van drones te garanderen heeft NLR het AirScout Detect And Avoid (DAA) systeem ontwikkeld. Dit systeem zorgt ervoor dat een drone andere luchtvaartuigen kan detecteren én ontwijken. NLR heeft de werking van het prototype laten zien tijdens een vluchtcampagne op de luchthaven De Kooy in Den Helder uitgevoerd in december vorig jaar. Jan-Floris Boer van NLR: “Het AirScout DAA-systeem zorgde voor een succesvolle eerste civiele overland vlucht van een drones, buiten zichtafstand in Nederland.”

Het NLR voerde de vluchtcampagne uit in samenwerking met Schiebel, de Nederlandse Kustwacht en de Koninklijke Luchtmacht. Hiervoor leverde Schiebel de onbemande helikopter – een CAMCOPTER® S-100 en de Kustwacht een DO228 vliegtuig dat fungeerde als ‘indringer’. De Koninklijke Luchtmacht leverde een Alouette helikopter als ‘indringer’ evenals de Luchtverkeersleidingsdiensten.

Tijdens de demonstratie kwam de RPAS ‘onverwacht’ een indringer vliegtuig tegen. De CAMCOPTER® S-100 bepaalde vervolgens een alternatieve route, rekening houdend met voldoende afstand van de indringer. De detectie van de indringer en het ontwijken ervan, kon de RPAS doen dankzij zijn AirScout DAA systeem.

De activiteiten werden uitgevoerd binnen het AIRICA (ATM Innovatieve RPAS Integration voor Coastguard Applications) project, dat mede wordt gefinancierd door het SESAR-initiatief (onderdeel van het Single European Sky-project). SESAR heeft tot doel het huidige versnipperde Europese ATM-systeem te moderniseren.